Eräässä toisessa yhteydessä vertailtiin ydinvoimaa tarvittavaan suoja-alueeseen nojaten, joten lienee aika korjailla hieman väärinkäsityksiä.
Ydinvoiman vaarallisuutta ajatellaan usein säteilystä johtuvana vaarallisuutena. Greenpeace on omissa "tutkimuksissaan" todennut, että juuri reaktorista otettu sauva tappaa 200 metrin päästä juoksentelemaan lähteneen aktivistin, jos sauvaa säilytetään esim. voimalan parkkipaikalla. Turvalliseksi etäisyydeksi määräytyy siten 201 metriä. Suurpiirteisinä voimme ajatella ydinvoimalan turvaetäisyyttä 1,5 km tasalle, jolloin alueen pinta-alaksi tulee noin 7 neliökilometriä.
Samaa voi soveltaa myös hiilituulivoimalalle. Lentävän roottorin tappoetäisyys on samaa luokkaa polttoainesauvan kanssa, eli se tappaa 200 metrin päässä seisseen sivullisen uhrin murskaamalla ruumiin veriseksi mössöksi. Tuossa on nyt semmoinen juttu, että juoksija ei edes tiedä miksi kuolee... Mutta koska tuulivoimaa ei saa halveksua, emme lisää turvaetäisyyttä vaan laskemme turva-alueen 0,2 km perusteella.
Hiilituulivoiman perusteena on kuitenkin, että 90% energiasta tuotetaan jollain muulla menetelmällä, yleensä hiilivoimalla (siitä nimikin), joten 1 GW ydinvoimalaa vastaisi 10 000 1 MW tuulimyllyä. Tarvittavan suoja-alueen kooksi muodostuu siten 1256 neliö-km, joka on jonkin verran isompi läntti kuin ydinvoimalan vastaava.
Jos hiilituulivoima on suoja-alueisiin vedoten 180 kertaa vaarallisempaa kuin ydinvoima, ei liene tarpeellista laskea hiilen poltosta aiheutuvaa vaarallisuutta.
Vertailu: TuuliV vs. YV vaarallisuus
1
457
Vastaukset
12 vuoden jälkeen on esiintynyt tarvetta jatkaa aiheen mukaista keskustelua. Vaikka keskustelu on avattu tuulivoima/ydinvoima-vertailulla, otetaan mukaan kaikki. Onhan aloituksessakin mainittu hiilituulivoima.
Ydinvoiman vaarallisuus piilee ennenkaikkea ydinonnettomuuksien pitkäaikaisvaikutuksissa, minkä vuoksi ne on helppo "unohtaa". Esim. sikiö voi sairastua "Tshernobyl-Aidsiin", vaikka onnettomuudesta on kulunut jo kymmeniä vuosia. Tshernobyl-lapsia syntyy vieläkin.
Korkea-aktiivinen ydinjäte on maailman vaarallisinta jätettä. Tällä hetkellä siitä näyttää tulevan kammottava perintö omille jälkeläisillemme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591154Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11840Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75785- 53624
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83603Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45532Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33517Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40487